Головна » Статті » Мої статті

Біологічний турнір

Турнір  юних  біологів.

Мета: стимулювати  активну  пізнавальну   діяльність  учнів; формувати  вміння  швидко  знаходити  відповіді  на  ігрові  завдання; розвивати  вміння  учнів  застосовувати  знання  на  практиці; заохочувати  учнів  до  вивчення  предметів  природничого  циклу; виховувати  повагу  до  суперника, витримку, наполегливість, упевненість  у  собі, у  своїх  знаннях.

Обладнання: картки  із  завданнями, паперова  квітка, « чорна скринька».

Турнір  проходе  у  формі  інтелектуально – розважальної  гри  серед  учнів 9 – 11 класів  під  час  тижня  біології.

 

Хід  заходу

                                                                                Епіграф

                                                                         Те, що  ми  знаємо, - обмежене,

                                                                         а  те, чого  не  знаємо, - безмежне.

 

 

                                                                                                          Девіз

                                                                                          Чим  важче завдання,

                                                                                          тим  дорожча перемога!

 

     Друзі! Сьогодні  ми  станемо  свідками  змагання  між  кмітливими  учнями  нашої  школи.  У  грі  бере  участь  дві  команди  по  4  чоловіка, болільники  команд, журі, ведучій ( вчитель).  Думаю, що  наше  змагання допоможе  всім  вам  розширити  свої  знання  з  природничих  наук, ви  взнаєте  багато  чого  цікавого  і  корисного, нудьгувати  буде  ніколи. Вольтер  казав: « Книга  природи  є  невичерпне  джерело  пізнань  для  людини». Наука  біологія  вивчає  природу, тому  для  турніру  підібрані  різноманітні  цікаві  запитання, завдання  з  ботаніки, зоології, анатомії, екології.

    Зрозуміло, що в  кожному  змаганні  є  завжди  переможці  і  переможені. Але  сьогодні   хай  обов’язково  переможе  дружба.

Представлення  журі.

Правила  гри:  Кожній  команді  по  черзі  пропонуються  питання  чи  завдання. На  обговорення  відповіді  дається  1  хвилина. Якщо  команда  не  дала  відповіді  або  відповідь  невірна, відповідає  команда – суперниця.

Болільники  теж  можуть  заробити  бали  для  своєї  команди, якщо  будуть  брати  активну  участь  у  конкурсах.

Журі  треба  визначити:

  • команду  переможницю  за  кількістю  балів;
  • двох  найактивніших  болільників  від   двох  команд.

І .Почнемо з  представлення  команд ( назва, капітан, відомості  про  членів  команди) . Оцінюється  за  5- ти бальною  системою.

 

ІІ. Розминка. По  три  запитання  для  кожної  команди. Оцінюється  по 2 бали.

1 ком.

– Герб  якої  держави  містить  зображення  кактуса? Чому?

 ( Мексика)

-  Ці  квіти  ви  часто  даруєте  батькам, вчителям. З  ними  пов`язана  найсумніша  легенда про  квіти. Заздра  богиня  Діана  вбила  хлопчика, який  грав  на  сопілці, тому  ця квітка   ( дика  форма) криваво – червоного  кольору  нагадує  здивовані  очі  хлопчика. ( Гвоздика).

 - Її  завезли  з  Південної  Америки, до  Росії  вона  потрапила  за  часів  Петра І, через  неї  навіть  у  19  столітті  виникали селянські  бунти. А  сьогодні  це другий  хліб. Що  це?( Картопля).

2 ком.

- Продовжіть  висловлювання  Сократа: « Ми  живемо  не для  того, щоб  їсти, а… ( ..їмо для  того, щоб  жити.)

- Яку  квітку  поліцейські  всього  світу  вважають  ворогом  № 1?

( Мак).

  • Для  того  щоб  він  народився, йому  повинні  знайти братів  і  сестер. Для  того  щоб  він  вижив, у нього  не  повинно бути  жодного  брата  чи  сестри. Про  пташеня  якої  пташки  йде  мова?

( Зозуленя).

ІІІ .Конкурс « Моя  стихія». Команди  по  черзі  обирають  номінацію  та  номер  запитання ( від  1  до  5). Номінація  обирається тричі. За  правильну  відповідь – 1  бал. Якщо  відповіді  не  дано, це  право переходе  до  команди – суперниці.

Номінація № 1 « Біологічні  науки».

  1. Що вивчає  цитологія? ( Клітину)
  2. Що  вивчає  ботаніка? ( Рослини)
  3. Що  вивчає  зоологія? ( Тварин)
  4. Що  вивчає анатомія? ( Внутрішня  будова)
  5. Що  вивчає генетика ? ( Спадковість).

Номінація № 2  « Екологія»

  1. Ласощі  комара? ( Людина).
  2. Картина, що  зображує  природу? ( Пейзаж).
  3. Яка  дуже  гірка  трава  популярна  в  народній  медицині? ( Полин).
  4. Які  птахи прилітають  до  нас першими? ( Граки).
  5. Чим небезпечна  плівка  з  нафти  на  поверхні  будь – якої  водойми?

Номінація № 3 «Рослини».

  1. З  плодів  якої  рослини  виготовляють  родзинки? ( Виноград)
  2. З  якої  рослини  стародавні  жителі  виготовляли  папір?( Папірус).
  3. Який  пігмент  надає  рослинам  зеленого  забарвлення? ( Хлорофіл).
  4. Понад  3  години  прибиральники з м. Коттбус( Німеччина), наряди  поліції очищали  одну  з доріг  від  5  тонн  вантажу. Дорослі, далеко  не  сентиментальні  люди  плакали  при цьому. Що  ж  це  був  за  вантаж? ( Цибуля).
  5. Про  яку  рослину  пише  у  своєму  вірші Маршак:

« О  ней  поют  поэты  всех  веков,

Нет  в  мире  ничего  нежней  и  краше,

Чем  этот  свёрток  алых  лепестков,

Раскрывшийся  благоуханной  чашей.» ( Троянда).

Номінація  №4 « Тварини».

  1. Чим  вкрите  тіло  риб? ( Лускою).
  2. Чим  вигодовують  своїх  малят  ссавці? ( Молоком).
  3. Священна  тварина  в  Індії? ( Корова).
  4. До  якої  рибної  страви  треба додати  спереду  одну  букву, щоб  вийшла  назва « кімнатної» комахи? ( уха – муха).
  5. Яка  тварина  покращує стан  грунту, перемішуючи  його? (Дощовий

 черв`як).

Номінація № 5 « Людина».

  1. Назвіть  парні органи  у  людини.
  2. Скільки  є  груп  крові  у  людини?
  3. Назва  якого  органа  людини  є  похідним від  слова  « жолудь»?

 ( Шлунок).

  1. При нестачі  якого  гормону  виникає  цукровий  діабет? ( Інсулін).
  2. Найнебезпечніше  захворювання  органів  дихання? ( Туберкульоз).

ІV. Конкурс  «Рекламний».

Треба  зробити  рекламу  для  тварини чи  рослини, кожна команда  обирає  собі  завдання з  конверта. Реклама  в  довільній  формі.

А  поки  команди  думають, проведемо  гру  з  болільниками, вони  можуть  заробити  бали  для  своєї  команди. За  кожну  правильну  відповідь – 1 б.

 

       « Веселі  питання» болільникам.

 

  1. На  яке дерево  сідає  ворона  під  час  сильної  зливи? ( На  мокре).
  2. Скільки  хвилин  треба  варити  круте  яйце?( Ніскільки).
  3. Як  відпиляти  гілку, на  якій  сидить  ворона, і  не  зігнати  птаха?

 ( Зачекати, поки  полетить).

  1. На  що  схожа  половинка яблука? ( На  другу  половинку).
  2. Через які  двері  чорній  кішці  найлегше  всього  проникнути  в  дім?

  ( Через  відчинені).

6. Летіли  три  страуси. Мисливець  одного  вбив. Скільки  страусів залишилося? ( Страуси  не  літають).

 

                  Команди  демонструють   свої   реклами . Оцінюється  за  5 – бальною  системою

 

 

V. Конкурс « Впізнай  мене».  Кожній  команді  буде запропоновано  по  чотири  твердження  про  рослину  чи  тварину. Треба  впізнати, про  кого  йде  мова. Якщо  впізнали  з  першої  підказки – 4 бали, з  другої – 3 бали, з  третьої – 2 бали, з  четвертої – 1 бал.

1 твердження.

Ці  рослини  вирощують  на  півдні.

Стиглість  цієї  рослини  перевіряють  стукотом  пальця.

Ця  рослина  має  плід  ягоду.

Ззовні  переважна  більшість цих  рослин  зелені  з  чорними  смугами.

( Кавун).

2 твердження.

Ці  тварини  домашні.

Ці  тварини  завжди падають  на  чотири  лапи.

Ці  тварини  вважалися  священними  в  Єгипті.

Ці  тварини  вміють  муркотіти.

( Кішка).

VІ. Конкурс « Ромашка». На  дошці  паперова   ромашка. На  кожній  пелюстці – запитання. Команди  по  черзі  відривають  пелюстку  і  дають  відповідь. За  правильну  відповідь – 1 бал.

 

  1. Який  птах  носить назву  танцю ( Чечітка)
  2. Ніхто  не  лякає, а  вся  тремтить .( Осика).
  3. До  назви якої  російської  річки  треба  додати  спереду  одну  букву, щоб  вийшла  назва  лісового  птаха? ( Волга – Іволга).
  4. Як  перетворити  дрова  в  осілого  великого  птаха  степів? ( Дрова – дрохва).
  5. Яке  місто  літає? ( Орел).
  6. Як  називають  захворювання, коли  людина  не  бачить  у   сутінках? ( Куряча  сліпота).
  7. Що  є  основною  одиницею  будови  всього  живого? ( Клітина).
  8. Як  називають  людину, що  часто  змінює  свої  погляди  залежно   від  ситуації? ( Хамелеон).
  9. В  Індійському  океані  живе  молюск, назва  якого  перекладається   російською  як  « кораблик». Яка  його  назва? ( Наутілус).
  10. Англійські  вчені  підтвердили те , що  було  давно  відомо  в  Азії, а  саме  рецепт  найкращого  засобу  від  жари .Що  це? ( Гарячий  чай).

 

 

 

 

 

 

 

VІ. Конкурс « Складна  ситуація».

 У  результаті обговорення  команди  повинні  надати  чіткі  поради, навести  аргументи  для  розв`язання  складної  життєвої  ситуації.

1 ком.

Близька  вам людина  палить. Як  відмовити  її  від  шкідливої  звички?

2 ком.

Вам  пропонують  спробувати  наркотики. Що  треба  робити?

Поки  команди  обговорюють  ситуації, болільники  мають  нагоду знову  заробити  додаткові  бали  своїм  командам, відгадавши  загадки.

                Загадки

                Арктичних  пустель  він  господар

                 І ходить по  них. Як  володар.( Білий  ведмідь).

 

                  Із  міцними  він  зубами

                   Землю  риє  під  дубами.

                 Якщо  стадо  пробігає,

                 На  шляху  усе  ламає. ( Дикий  кабан).

 

                 Я – найменший  в  світі птах,

                  Два – три грами маю.

                  П`ю  нектар, живу  в лісах

                  І  швидко я  літаю. ( Колібрі).

 

                   Рибка  ніби  як  карась.

                   А  страшніш  акули

                   Рве, гризе  та  їсть  усе,

                   Що  потрапить  в зуби. ( Піранья).

 

 

                     Дзьоб – як  у  качки.

                      Хвіст – як  у  бобра.

                     Як  же звусь  я ,  дітвора? ( Качкодзьоб).

 

 

                      Починаюсь  з  букви « А»

                       І на « А» закінчуюсь.

                       Величезна  я  змія

                       Як  моє  ім`я?( Анаконда)

 

 

 

Команди  обговорюють свої  ситуації, журі  оцінює  за  5 –ти  бальною  системою.

 

 

VІІ.Конкурс « Чорна  скринька»

 

За  описом  треба  назвати, що  знаходиться  в  чорній  скриньці.

( Можуть  допомагати  болільники).

 

1 ком. Ці  тварини  часто є  причиною  аварій  літаків. Їх  розводять  як  з  естетичних  міркувань, так  і  для  їжі. Вони  є  символами  миру  та  мудрості.(Птах).

 

2 ком. Ця  екзотична  рослина – дерев`яниста  ліана, родом  із  Китаю. Плоди – великі   ягоди  яйцеподібної  форми, м`якоть  зелена, у  центрі  плоду  багато  дрібного  насіння. Назва плоду  на  честь  ендемічного  новозеландського  птаха  з  чотирьох  букв.( Ківі).

 

 

VІІІ. Конкурс « Ланцюжок»

 

Треба  відтворити  ланцюг  живлення  в  природі. Команди  отримують  картки  із  фрагментами  ланцюга. Треба швидко  побудувати  ланцюг  живлення, тримаючи  в  руках  картки.

 

1ком. Трава – травоїдні комахи – синиця – яструб.

2 ком. Гриби – білка - вовк – ведмідь.

 

Підсумки

Визначення  команди – переможниці та  найактивніших  вболівальників.

Нагородження   призами, грамотами.

 

 

 

 

 

 

 

Категорія: Мої статті | Додав: Інесса (13.11.2016)
Переглядів: 377 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar